ناگفته های نجومی

وبلاگی در باره نجوم

ناگفته های نجومی

وبلاگی در باره نجوم

نخستین سامانه‌ی فضایی ایران راه اندازی شد.

در جریان بازدید رئیس جمهور از تاسیسات پرتاب و هدایت نخستین ماهواره ساخت داخل و یک موشک کاوشگر به فضا پرتاب شد. 

دکتر محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور کشورمان صبح روز دوشنبه پس از افتتاح ماهواره‌ی «امید»، اولین ماهواره‌ی داخلی جمهوری اسلامی ایران و ایستگاه هدایت و کنترل ماهواره در مدار ارتفاع پایین، هم‌چنین افتتاح پایگاه پرتاب فضایی با پرتاب راکت کاوشی به سخنرانی در جمع شرکت‌کنندگان در این مراسم پرداخت.

به گزارش (ایسنا)، رییس‌جمهور در ابتدای سخنانش با ابراز خرسندی و خوشحالی از حضور در این جمع، اظهار داشت: بنده فرا رسیدن دهه‌ی فجر را به شما عزیزان، ملت ایران و جامعه‌ی بشری تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و خدا را سپاسگزارم که این توفیق را به ما داد که در این جشن ملی و جشن باشکوه در خدمت شما عزیزان و یاران انقلاب و پیشگامان عرصه‌ی علم و فن‌آوری حضور پیدا کنیم. ما در این لحظات در جمع کسانی هستیم که عمرشان را برای پیشرفت میهن اسلامی و تحقق آرمان‌های بلند انقلاب وقف کرده‌اند.

ماهواره «امید» نخستین ماهواره جمهوری اسلامی ایران است. «امید» یک ماهواره تحقیقاتی پیشرفته است که به دست دانشمندان ایرانی طراحی و ساخته شده است و در مدار ارتفاع پایین قرار می‌گیرد.
این ماهواره در آینده نزدیک توسط ماهواره‌ بر ساخت داخل از پایگاه پرتاب فضایی ایران به مدار پرتاب می‌شود. در این پروژه دانشمندان و محقققان ایرانی توانسته‌اند با این پیشرفت گام دیگری در جهت بومی‌کردن صنایع فضایی بردارند و در واقع ساخت ماهواره امید و ماهواره‌بر «سفیر» از دستاوردهای بزرگ این حرکت است؛ چنان‌که ایران به عنوان یازدهمین کشوری که توانمندی ارسال ماهواره به فضا را پیدا کرده، در بیست و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب رونمایی ماهواره امید را با حضور رییس‌جمهور جشن می‌گیرد.
 گفتنی است این ماهواره و سامانه پرتاب آن کاملا توسط کارشناسان کشورمان ساخته شده است. پرتاب اینگونه راکت ها مرحله مقدماتی پرتاب ماهواره به زمین عنوان و ماموریت آن شناسایی محیط پروازی قبل از پرتاب توصیف شده است. مراسم بازدید آقای احمدی نژاد و پرتاب موشک کاوشگر از شبکه خبر پخش شد.
ماهواره امید، نخستین ماهواره بومی ایرانی، یک ماهواره تحقیقاتی و پیشرفته است که توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده است.این ماهواره در سال آینده توسط یک ماهواره بر (موشک حامل ماهواره) ساخت ایران به فضا پرتاب خواهد شد و در مدار ارتفاع پایین قرار خواهد گرفت. در بازدید آقای احمدی نژاد از تاسیسات فضایی جمهوری اسلامی، وزیران دفاع، دادگستری، علوم و تحقیقات فن آوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتباطات و فن آوری اطلاعات رئیس سازمان ملی جوانان و رئیس ستاد مشترک نیز حضور داشتند.


 منبع  آسمان پارس - بی بی سی
 از مجموعه   ایران
 نویسنده  محمد رحیمی
 کد بایگانی مطلب  12189
  بیننده  270

Starry Night Pro Plus 6.0

این نرم افزار برای اختر شناسان اماتور با تجربه آماده شده است و تصویر موزاییکی CCD کاملی از آسمان به همراه سیستم پیچیده کنترل تلسکوپ و ابزارآلات جامع رصدی نیز در این نسخه به حد کمال رسیده است. 

نرم افزار

 Starry Night Pro Plus 6.2

 

 

 

·       شناسنامه نرم افزار

 Starry Night Pro Plus 6.2

نام نرم افزار

 2008

تاریخ انتشار

 6.0 + Update 6.2

شماره نسخه

Windows

محیط اجرا

 2 DVD + Sky Theater DVD

 تعداد و نوع محصول

 Full Registered version

 دسترسی به بروز رسانی

 6.0.1 and 6.0.3 and 6.0.4 and 6.2

  Starry Night Updates

  SkyTheater DVD show

 موارد تکمیلی

                    80000 ریال

 قیمت محصول نجومی (تومان)

 

 

از نخستین بار که با مجموعه محصولات نجومی خانواده نرم افزارهای آسمان پرستاره (Starry night) که شبیه سازی منحصر بفردی از آسمان شب در معرض چشمان هر ستاره شناس آماتور قرار می دهد سالها گذشته است. یکی از عواملی که موجب شیفتگی کاربران در هنگام کار با این نرم افزار های نجومی میگردد ارائه تصاویر گرافیکی زیبا آن نسبت به همتاهای دیگری چون Planetarium ، TheSky، SkyMap Pro است. کاربرانی که در سالهای گذشته با نرم افزار های تحت Ms-Dos چون Orbit ، Astinfo ، MoonCalc و برخی دیگر که تنها سوژه های خاصی را دربر می گفتند اکنون با ظهور این چنین نرم افزار نجومی کاملا کنار گذاشته می شدند. یکی از ویژگی های خانواده آسمان پرستاره این بود که علاوه بر تصویر صور فلکی و سیارات در زمانهای مختلف اطلاعات با ارزشی از ستارگان در اختیار قرار می داد که به نوع خود از هر اطلس ستاره ای موجود چون Sky2000 یا Uranometria نیز دقیق تر و کاملتر بود. شاید به جرات بتوان گفت که امروز در هر زمینه ای عرصه را بر دیگر رقیبان تنگ تر کرده است.

محرک اصلی برای ذکر توانمندی های نرم افزار انتشار نسخه 2/6 نرم افزار است که جهش گرافیکی بزرگی در کیفیت شبیه سازی آسمان و ماهواره های فضایی و تصاویر سه بعدی سیارات و اقمارشان است که هر کاربری را مجذوب خود می کند. در این نرم افزار با استفاده از قابلیت Open Gl در کارت های گرافیکی جدید، طبیعت واقعی آسمان شب ملموس تر شده است. با انتشار نسخه 6 امکانات بسیار جالب و منحصر بفردی چون نقشه CCD آسمان، تصاویر زنده از سطح زمین و خورشید، دفترچه ماهیانه رویدادهای نجومی، تصاویر سه بعدی سیارات و اقمارشان، ماموریتهای فضایی ، قابلیت اتصال به تلسکوپ های نوین نسل LX200 و موارد بیشمار دیگر اشاره نمود. از جمله توانمندی های دیگر گنجانده شده در آن، می توان از مواردی زیر نام برد:

 

·         واقع گرایی چشمگیر نسبت به آسمان

·         تمام عکس های آسمان بخوبی یکپارچه اند.

·         سادگی اعمال تغییرات به دلخواه

·         نرم افزار آسمان پرستاره ( Starry night Pro plus 6 ) پس از ریجسترشدن با بروزرسانی رایگان شامل عکس های تمام رنگی موزایکی CCD از کل آسمان شب که از زمین قابل رؤیت است !

·         نرم افزار Starry night Pro plus  نسخه 6 ، تجربه های رصدی شما را با اولین عکس های تمام رنگی از کل آسمان شب در محدوده قدر 15-14 بهبود می بخشد. به سرعت و به سادگی در میان مجموعه عکس های CCD تمام رنگی سیاحت کنید. اینها شامل  حدوداً 20000 عکس های مجزای گرفته شده با یک دوربین CCD 6 مگا پیکسلی و سیستم نوری سفارشی هستند.

·         با استفاده از یک پلاگین جدید در نرم افزار عکس برداری Maxlm DL می توانید بهترین کنترل را بر روی تلسکوپ برای یافتن و ثبت کردن اهداف خود در آسمان داشته باشید. این یکپارچگی نوآورانه به شما این امکان را می دهد تا اهداف خود را در آسمان پیدا کنید ، عکاسی کنید و به کمک نرم افزار Maxlm DL آنها را پردازش کرده و سپس عکس هایتان را به نرم افزار  Starry night وارد کنید .

·         با قابلیت ساختن عکس های نجومی زیبای خودتان جنبه های جدید و مهیجی را به علائق خود نسبت به آسمان شب بیفزایید.

·         اکنون می توان نشانگر های تعیین محل را به هر مکان از پیش تعیین شده روی زمین یا سیارات دیگر اختصاص داد.

·         مکان های منحصر به فرد روی سیارات حالا می توانند دارای چشم انداز خط افق باشند.

·         اکنون ستاره ها می توانند در نمودار پویای هرتزپرونگ-راسل گونه طیفی را نشان دهند.

·         مدل های اجسام 3 بعدی اینک می توانند نمای سطوح را نمایش دهند.

·         سازگار با دو پردازنده معروف جهانی 

·         نقشه های 1400 سحابی تاریک ، تشعشعی ، ستاره ای و بازتابی

·         اطلاعات موقعیت 1700 خوشه ستاره ای باز و کروی

·         می توانید مسیر کاوشگر های ماموریت فضایی مانند وویجر را دنبال کنید.

·         می توانید سوار بر سفینه کاسینی همراه آن در مسیری به مقصد زحل از پهلوی مشتری سفر کنید .

·         قابلیت افزودن اجسام 3 بعدی مانند سیارک هایی با اشکال نا منظم ، ماهواره های ساخت بشر و اشیای دیگر .

·         یکپارچگی با نقشه های گوگل برای مکان های مرتبط با زمین .

·         کارایی بهبود یافته در یافتن مکان های رصدی بروی ماه و زمین .

·         عملکرد برنامه ریز بهبود پیدا کرده و انتخاب و فیلتر کردن اشیاء برای جلسات رصدی ساده تر شده است .

·         قابلیت دسترسی به جدید ترین شرایط رصدی محل از طریق اتصال آنلاین به Clear Sky clock .

·         کارایی فهرست تجهیزات و پشتیبانی از FOV (حداکثر نمای قابل دید دوربین از منظر مکانی ثابت) برای دوربین های دیجیتال DSLR بهبود پیدا کرده است .

·     به طور پیش فرض بانک داده ها برای بیش از 200 مورد انواع تجهیزات شامل Orion , Meade , Celestron وVixen Scopes  دوربین های دوچشمی و SBIG , Apogee , FLI  و چیپ های  Starlight express CCD فعال است .

·         می توانید بر روی تمام تصاویرآسمان زوم کنید . مجموعه عکس های  CCD تمام رنگی از کل آسمان با حد قدر 15-14 از روی زمین قابل رؤیت است .

·         برای گرفتن عکس با تلسکوپ و دوربین خودتان به Maxlm DL متصل شوید و سپس آنها را به داخل
 Starry night وارد کنید

·         با استفاده از شبیه ساز هند- باکس تلسکوپ آزادانه تلسکوپ خود را در سمت و ارتفاع جا به جا کنید می توانید از کاتالوگ PGC ، یک میلیون کهکشان بازدید کنید .

·         با استفاده از تقویم نجومی کامل شامل وقایع آینده برای جلسات رصدی خود برنامه ریزی کنید .

·         با استفاده از مولد تقویم نجومی اطلاعات مکانی هر جسمی را برای یک بازه زمانی مشخص استخراج کنید .

·         موقعیت ماهواره ها را به طور دقیق تر همانند پیش بینی انجام شده با مدل SGP4 ردیابی کنید .

·          به کمک بیش از 100 تور راهنمای آسمان می توانید به کاوش های خود درون عالم عمق بیشتری ببخشید .

·         امکان انتخاب از میان بیش از 30 تصویر واقعی چشم انداز افق .

·         از توضیحات و تصاویر اختصاصی صورفلکی با کیفیت وضوح بالا که توسط هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر و رصدخانه اشعه X چاندرا گرفته شده اند ، لذت ببرید .

·         با استفاده از حالت سفینه فضایی که با دسته بازی قابل هدایت است می توانید درون جهان سیاحت کنید .

·         می توانید اکثر مارک های معروف تلسکوپ های قابل برنامه ریزی مانند Orion SkyQuest Intelliscope  ، Meade LX-200 و AutoStar و سری Celestron Nexstar series  را کنترل کنید . (کابل اضافی لازم است )

·         با استفاده از اتصال آنلاین به 500 میلیون ستاره بیش از 55 میلیون ستاره و ا میلیون کهکشان را مشاهده کنید

·         می توانید نشانگر های میدان دید را به منظور سازگاری با اندازه چشمی شما که در فهرست وسایل ذخیره شده به دلخواه خود تنظیم کنید .

·         می توانید در گزارش های رصدی توضیحات و تصاویر را بر روی اهداف جداگانه ای ثبت کنید .

·         می توانید نقشه ستارگان تمام آسمان ( 180 درجه ) و در هر ناحیه ای را چاپ کنید .

·         می توانید به صورت خودکار جدید ترین اطلاعات را در رابطه با اکتشافات جدید و اطلاعات مداری ماهواره ها ، دنباله دار ها و سیارک ها دریافت کنید .

 

یک بسته نرم افزاری محبوب که با داشتن امکانات پیشرفته  به طرز شگفت انگیزی

دیدگاه  شما را  نسبت به آسمان شب بهبود  می بخشد

Sky & Telescope Magazine

 

از جمله ویژگی های جدید در نسخه Starry night Plus 6.2:

·         هنگامی که ماه در نزدیکی سیّارات درخشان باشد , جستجوگر پیشامد های برخوردی جدید شما را با خبر می کند .

·         ویژگی جدید ماموریت فضایی آپولو به شما امکان می دهد تا در مسیر حرکت سفینه فضایی آپولو کاوش هایی کنید که در هیچ جای دیگری امکان پذیر نمی باشد !

·         10 منظره افق جدید روی زمین به شما امکان می دهد تا از روی  نوک قلّه , سواحل دریای لوط , میان یک گروه رصدی در زمستان  و ... به رصد بپردازید .

·         65 مدل جدید 3 بعدی  سیّارک ها  به شما امکان می دهد تا در میان این اجسام آسمانی پر رمز و راز کاوش کنید .

·         نقشه های باستانی جدید از زمین به شما امکان می دهد تا با سفر در زمان به گدشته های دور سیاره ی زمین بروید .

·         بروز رسانی جدید بارش های شهابی  سبب می شود تا کیفیت رصد های بارش شهابی شما حتی بهتر از گذشته شود .

·         بروز رسانی جدید سیّارات خارج از منظومه شمسی  به شما کمک می کند تا درباره ی سیّارات دوردست بیشتر بدانید.

·         بروز رسانی در پایگاه اطلاعاتی تجهیزات  به شما امکان می دهد تا این نرم افزار بر روی تجهیزات رصدی گسترده ای قابل استفتده باشد .

·         توصیفات مبسوط از صورت های فلکی اطلاعات همراه با جزئیات بیشتری در مورد هر 88 صورت فلکی فراهم می کند .

·         محو شدن ملایم در ویندوز (XP و Vista ) و شناوری شفاف در ویندوز (Vista) سبب بهتر شدن کاربری شما می شود

 

نمایی چند از محیط برنامه

در اینجا تنها به بخشی از امکانات جدید یا بهینه شده در این نسخه از نرم افزار آسمان پر ستاره اشاره می کنیم، مسلماً با توجه به نیاز کابر به اطلاعات به خصوص ، توانمندی های نهفته دیگری از نرم افزار آشکار خواهد شد.

 

نما تصویر 4

تنظیمات هدایت تلسکوپی متنوع نرم افزار

نما تصویر 3

نامگذاری تمامی دهانه های ماه و دیگر عوارض سطحی آن

نما تصویر 2

منظره افق ساعاتی پس از غروب خورشید

نما تصویر 1

منظره افق در هنگام غروب  خورشید

نما تصویر 8

ابزار رصدی جامع  اجرام رصدی مکان رصدی شما

نما تصویر 7

تقویم نجومی با قابلیت بروز رسانی منظم ماهیانه

نما تصویر 6 

امکانات تهیه گاهشمار رصدی اجرام سماوی

نما تصویر 5

تصویر CCD اعماق آسمان از ناحیه صورت فلکی جبار

نما تصویر 12

قابلیت تهیه نقشه های تمام نمای آسمان

نما تصویر 11

تهیه نقشه های حرفه ای و

 دقیق رصدی

نما تصویر 10

اطلاعات علمی رصدی از فعالیتهای خورشیدی

نما تصویر 9

دسترسی آنلاین به آخرین تصاویر ماهواره ای ابرهای زمین

 

·       فرم درخواست راهنمای فارسی نصب

          بخش سفارش پستی

 

 فرم سفارش پستی

                          

 

 

برای اطلاعات بیشتر : http://www.store.nssra.ir

 

 آماده سازی: جواد عزیزی و سهیل خوشبین فر

انجمن علمی پژوهشی نجم شمال

 

 

 



منبع انجمن نجم شمال
نویسنده  جواد عزیزی - سهیل خوشبین فر
کد بایگانی مطلب  1200499713
  بیننده  210

اینترنت بین سیاره ای ! رویایی فراتر از جهان ما

با تحولات گسترده یی که انقلاب صنعتی و پس از آن انقلاب الکترونیکی و دیجیتالی به دنبال داشت، اوضاع فرق کرد و انسان ماجراجو توانست بدون دردسر به تمام نقاط کره زمین سفر کند و ناشناخته های بیشتری را بشناسد. در حال حاضر به کمک اینترنت و پیشرفت های صورت گرفته در ارتباطات الکترونیک به راحتی می توانیم به سرعت برق با دورافتاده ترین نقاط جهان هم به سادگی ارتباط برقرار کنیم. امروزه دیگر همچون گذشته فاصله، یک محدودیت محسوب نمی شود. 

در حال حاضر با حل مشکلات فواصل زمینی، متخصصان سازمان هوافضای ایالات متحده (ناسا) به دنبال روشی برای برقراری ارتباطات پرسرعت با دیگر سیاره ها و فضانوردان مستقر در فضا هستند. بدون شک در آینده یی نزدیک، اینترنت تا اعماق دوردست منظومه شمسی نیز نفوذ خواهد کرد تا بر این اساس سیستمی ارتباطی برای سفر انسان به دیگر کرات هم پایه ریزی شود. سازمان های فضایی به خوبی مطلع هستند که برای شناخت دقیق تر دیگر کرات منظومه شمسی به سیستم ارتباطی پیشرفته تری برای سفرهای فضایی آینده نیاز است. با وجود سرعت رو به افزایش ارتباطات الکترونیکی در جهان، متاسفانه رشد ارتباطات در فضا با سرعت لاک پشت پیش می رود و البته این مساله دارای دلایل مهمی هم نیز هست. اولین دلیل آن فاصله است. اطلاعات روی زمین می تواند حتی با سرعت نور هم حرکت کند (به وسیله فیبر نوری) و همین امر ارتباط همزمان اینترنتی با سراسر جهان را نیز ممکن ساخته است. این در حالی است که هر چه از زمین فاصله بگیریم با تاخیر بیشتری در این زمینه روبه رو خواهیم شد، زیرا نور باید میلیون ها کیلومتر در فضا حرکت کند در حالی که فاصله بین گیرنده و فرستنده در زمین از چند هزار کیلومتر بیشتر نیست.

یکی دیگر از مشکلات ارتباطی فضانوردان، موانع فضایی است. یعنی میلیون ها مانع ناشناخته در فضا وجود دارد و هر آنچه بین فرستنده و گیرنده سیگنال ها قرار گیرد، می تواند به راحتی کانال ارتباطی بین فضانورد و پایگاه زمینی را مسدود کرده و اختلال ایجاد کند. سومین عامل مهم در این زمینه وزن پایگاه های مستقر در فضا است. به عبارت دیگر حمل اشیای سبک وزن به فضا آسان است در حالی که آنتن های قدرتمندی که بتوانند ارتباط با اعماق فضا را تقویت کرده و به بهترین شکل سیگنال های پیام را منتقل کنند، بسیار سنگین و در نتیجه ارسال آنها به فضا غیرممکن است.

اگر نگاه دقیقی به فضاپیمای روباتیک مریخ پیما در سال 1997 داشته باشیم، متوجه می شویم که فضاپیماها برای ارتباط با زمین از اعماق فضا، به ارتباط ویژه و گسترده یی نیاز دارند. در ماموریت مریخ پیمای روباتیک سال 1997، اطلاعات با سرعت 400 بیت در ثانیه به زمین ارسال می شد در حالی که هم اکنون کامپیوترهای ما می توانند حداقل با 500 برابر این سرعت، اطلاعات را منتقل کنند. «ریچارد ویمبسون» کارشناس ارشد امور هوافضا در مریلند می گوید؛ «در صورت راه اندازی اینترنت بین مریخ و زمین می توان اطلاعات و داده ها را با سرعت یک میلیون بیت در ثانیه منتقل کرد. هر چند این سرعت بازهم از سرعت انتقال روی زمین پایین تر است، ولی برای ارسال تصاویر از دیگر سیارات با جزئیات و شفافیت بالا، کافی است.» پژوهشگران پروژه های سازمان ناسا تخمین می زنند که با آغاز فعالیت شبکه اینترنت فضایی، سرعت آن به تدریج تا 3 مگابیت در ثانیه هم افزایش می یابد حتی در گام های بعدی افراد معمولی هم می توانند به راحتی همراه با فضانوردان در سفرهای فضایی شرکت داشته باشند.

شبکه ارتباطی میان سیاره یی در واقع نسخه یی از اینترنت زمینی در مقیاس بسیار گسترده تر و با زیرساخت هایی بسیار بیشتر است. سه بخش اصلی این شبکه بزرگ عبارتند از شبکه بین المللی (Deep Space Network) DSN ناسا به اضافه هفت ماهواره کوچک که دور کره مریخ در حرکت هستند و همچنین یک پروتکل جدید برای انتقال اطلاعات. شبکه بین المللی DSN در اختیار سازمان ناسا است و از چندین آتن مخابراتی عظیم تشکیل شده است که از این آنتن ها برای کنترل حرکت فضاپیماهای ناسا در فضا استفاده می شود و به نحوی طراحی شده اند که امکان ارتباط همیشگی رادیویی با فضاپیماها را فراهم می کنند. سازمان ناسا تجهیزات گسترده این شبکه را در سه سایت مختلف واقع در آدلاید استرالیا، جنوب اسپانیا و سن دیگوی کالیفرنیا مستقر کرده است.

در هر یک از این سایت ها، یک دکل آنتن 35 متری با دقت بسیار بالا، یک آنتن 35 متری برای هدایت پهنای امواج، یک آنتن 26 متری، یک آنتن 70 متری و یک آنتن 12 متری وجود دارد. براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است شبکه DSN به عنوان پل ارتباطی زمین با شبکه ارتباطی میان سیاره یی عمل کند. محققان سازمان ناسا پیشنهاد کرده اند آنتن های DSN هر روز به مدت 12 ساعت به سمت مریخ یا دیگر سیارات مورد نظر چرخانده شوند تا امکان ارتباط بین زمین و سیاره مربوطه وجود داشته باشد. از سوی دیگر ماهواره هایی هم که در مدار سیاره مربوطه گردش می کنند باید ارتباط دوطرفه موجود را به طور 24 ساعته تامین کنند. یک پایگاه ویژه یا کاوشگر هم می تواند نقش مشابه شبکه DSN برای ورود یا خروج اطلاعات از سیاره مربوطه را داشته باشد. براساس طرحی که پژوهشگران سازمان هوافضای ایالات متحده برای شبکه ارتباطی مریخ- زمین پیشنهاد کرده اند، شبکه بین المللی DSN با 6 ماهواره کوچک و یک ماهواره بزرگ به نام Marsat که با فاصله اندکی از مریخ در مدار قرار گرفته است، ارتباط برقرار خواهد کرد، ضمن اینکه 7 ماهواره کوچک به عنوان ماهواره های پخش کننده برای فضاپیماهای سطح مریخ یا نزدیک به آن عمل خواهند کرد. ماهواره Marsat هم وظیفه دریافت داده ها از هر یک از هفت ماهواره و ارسال اطلاعات به زمین را برعهده خواهد داشت، ضمن اینکه بین زمین و سفینه های فضایی، ارتباط پیوسته یی برقرار است و ارسال اطلاعات و تصاویر از سیاره مربوطه را با پهنای باند بالا امکان پذیر می کند. سازمان ناسا اعلام کرده است که در صورت موفقیت در بخش های اولیه پروژه، تا اواسط سال 2009 میلادی، ماهواره های خود را در مدار مریخ نصب خواهد کرد، هرچند قبلاً هیچ تاریخی برای این کار تعیین نشده بود. ارتباطات فضایی از گذشته تاکنون به تدریج تکامل یافته است. این ارتباطات با ساختارهای نقطه به نقطه (Peertopeer)،یک بار مصرف و پرهزینه شروع شد و در نهایت قراردادی تنظیم شد که مورد تایید تمام آژانس های فضایی جهان قرار گرفت. از سال 1982 تاکنون با تلاش های کمیته مشاوران سیستم های داده های فضایی (CCDS) روند برقراری ارتباطات فضایی آسان تر شده است. این کمیته تاکنون با توافق آژانس های فضایی جهان برای استانداردسازی روش های ارسال اطلاعات و تبادل اطلاعات گام های مهمی برداشته است، ضمن اینکه 10 سازمان فضایی بزرگ در آن عضویت دارند و بیست ودو سازمان دیگر هم با این کمیته در زمینه تکنولوژی همکاری می کنند و بیشتر از یکصد شرکت بزرگ در جهان هم با این کمیته همکاری دارند. از سوی دیگر گروهی از متخصصان آزمایشگاه JPL ناسا به سرپرستی پروفسور «وینتون سرف» و تحت نظارت سازمان CCDS، در حال فعالیت روی طراحی پروتکل جدیدی برای ارسال فایل ها در فواصل طولانی بین سیارات و فضاپیماها هستند. این پروتکل مانند پروتکل اینترنت و پروتکل کنترل انتقال داده ها (TEP) به عنوان زیربنای کلی سیستم عمل خواهد کرد. جالب اینکه پروتکل های IP و TEP نیز در دهه 70 به وسیله پروفسور سرف و همکارانش طراحی شد و در حال حاضر هم به عنوان ستون فقرات شبکه اینترنت در دسترس همگان است. این پروتکل ها پیغام های ارسالی را به بسته های اطلاعاتی کوچک تر تبدیل و به مقصد موردنظر ارسال می کنند. همانطور که می دانید مهمترین عامل در طراحی یک پروتکل ارتباط فضایی، سازگار بودن آن با تاخیرهای ناشی از انتقال اطلاعات در فضا است. در واقع هدف سرف و همکارانش این است که با راه اندازی یک پروتکل ارتباطی جدید مشکلی برای کارکرد کلی شبکه ایجاد نشود. (حتی در صورت از بین رفتن تعدادی از بسته های اطلاعات در حین ارسال.)

ضمن اینکه این پروتکل جدید باید توانایی فیلتر کردن پارازیت های دریافتی به هنگام عبور از میلیون ها کیلومتر فضا را دارا باشد. یکی از این پروتکل های جدیدی که طراحی آن به اتمام رسیده است، پروتکل Parcel Transfer نام دارد که اطلاعات را در پایگاه ورودی هر سیاره ذخیره و سپس تقویت و ارسال می کند. این سیستم باید درخواست اطلاعاتی را هم که برای پایگاه ارسال می شود، پردازش و آن را به مقصد مربوطه ارسال کند.

نکته دیگری که کارشناسان پروژه به آن می اندیشند، ماهواره هایی است که باید در مدار مریخ نصب شوند و صدها میلیون کیلومتر با کره زمین فاصله دارند و تعمیر و عیب یابی آنها در صورت لزوم، بسیار سخت و پیچیده خواهد بود. بنابراین باید قطعات و ساختار این ماهواره ها از دیگر ماهواره هایی که نزدیک به مدار زمین در حرکتند، بسیار ایمن تر، قوی تر و باکیفیت تر باشد. نکته مهم دیگر در زمینه طراحی این شبکه این است که برخلاف فواصل زمینی که به یکدیگر نزدیک هستند، فاصله بین یک ایستگاه فضایی روی زمین و یک پایگاه فضایی دیگر در نزدیک مریخ، می تواند حدود 300 میلیون کیلومتر و حتی بیشتر باشد. بنابراین در چنین فاصله یی ممکن است سیگنال رادیویی برای رسیدن به مقصدش چندین دقیقه در راه باشد. از سوی دیگر کارشناسان پروژه های نجومی می دانند که ایجاد اختلاف در سیستم های ارتباطی و ناوبری فضاپیماها در ماموریت های فضایی، واقعاً فاجعه بار خواهد بود و یک اختلاف کوچک در سیستم های الکترونیکی می تواند همان بلایی را که بر سر فضانوردان فضاپیمای کلمبیا در سال 2005 آمد، مجدداً تکرار کند. کارشناسان سازمان ناسا اعلام کرده اند برای ایجاد شبکه ارتباطات فضایی، برنامه های پیچیده یی برای غلبه بر مشکلات موجود دارند. به همین دلیل هم نوید ایجاد این شبکه تا پایان سال 2010 میلادی را داده اند تا در نهایت با گسترده شدن آن بتوان در گام های بعدی تا اعماق منظومه شمسی را تحت کنترل یک شبکه بین المللی همچون اینترنت داشت. هم اکنون این رویا چندان هم دور از ذهن نیست.

www.msnbc.com



منبع etemaad.com
نویسنده  ترجمه؛ علیرضا سزاوار
کد بایگانی مطلب  1200059806
  بیننده  183

اعلام منابع سومین مسابقه سراسری نجوم

در دومین نشست کمیته علمی مسابقه سراسری ستاد برگزاری مسابقه سراسری نجوم منابع سومین مسابقه سراسری نجوم و اسامی مراکزی که اقدام به برگزاری مسابقه سراسری نجوم خواهند کرد اعلام شد. 

در این جلسه که عصر پنجشنبه 4/11/86 تشکیل گردید مصوب گردید تا مسابقه همچون دوره های قبلی در سه سطح مقدماتی ، عمومی و پیشرفته برگزار گردد.

 

سوالات هر سطح در حد منابع زیر طرح و ار ائه خواهد شد :
الف ـ سطح مقدماتی : کتاب شناخت مبانی نجوم جلد 1 و 2
انتشارات مدرسه وابسته به سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش
ب ـ سطح عمومی : کتاب نجوم دینامیکی
انتشارات مرکز نشر دانشگاهی
ج ـ سطح پیشرفته : کتاب آشنایی بااختر فیزیک ستاره ای جلد اول و فصول 2 ، 5 و 6 از کتاب نجوم کروی
انشارات مرکز نشر دانشگاهی
همچنین در این نشست تصویب شد تا سوالات اطلاعات عمومی نجومی هم که در طول یکسال گذشته از رسانه ها ی معتبر همچون برنامه های علمی صداوسیما ، سایتهای معتبر اینترنتی و نشریات علمی معتبر ، منشر گردیده اراده شود .
لازم به دکر است که داوطلبین سطح عمومی علاوه بر پاسخ گویی به سوالات اختصاصی به سوالات سطح مقدماتی هم باید پاسخ دهند و داوطلبین سطح پیشرفته نیز علاوه بر سوالات اختصاصی به سوالات سطوح عمومی و مقدماتی نیز باید پاسخ دهند .
 
مراکز نجومی که تا کنون جهت برگزاری سومین مسابقه سراسری نجوم اعلام همکاری نموده اند :

اهواز - انجمن ستاره شناسی
ابرکوه - کانون بسیج جوانان
اراک - پژوهش سرای خلیج فارس
اردبیل - پژوهش سرای بابا صفری
اصفهان - مرکز نجوم ادیب
اصفهان - آسمان نمای بزرگ اصفهان
بجنورد - پژوهشسرای دانش آموزی
بندرعباس - پژوهشسرای دانش آموزی
بوشهر - پژوهش سرای شهید خوشبخت
بیرجند - پژوهشسرای دانش آموزی
تبریز - پژوهشسرا ی دانش آموزی آذربایجان
تقت - کانون جوانان بسیج
جهرم - کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج
دامغان - انجمن نجوم
رشت - انجمن نجوم ثاقب
رفسنجان - کانون بسیج جوانان
رودهن - گروه نجوم هلیکس
زاهدان - انجمن نجوم خیام
زرند - معاونت فرهنگی شهرداری
سعادت شهر - انجمن نجوم پاسارگاد
سمنان - کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج
سیرجان - انجمن نجوم آندرومدا
شهر ری - مرکز نجوم آستان شاه عبدالعظیم(ع)
شیراز - مرزهای بیکران ستاره شناسی
شیراز - کانون جوانان بسیج
قزوین - انجمن نجوم کاسپین اسکای
قزوین - کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج
کرج - موسسه علوم و کیهان شناسى هفت آسمان
کرمان - انجمن علمی دانشجویان فیزیک دانشگاه شهید باهنر
کرمانشاه - دبیرستان تیزهوشان شهید بهشتی
گرگان - انجمن نجوم کانون طه
لرستان - پژوهشسرای دانش آموزی بروجرد
مشهد - انجمن نجوم آسمان توس
مشهد - کانون جوانان بسیج خراسان رضوی
مهریز - پژوهشسرای دانش آموزی
میبد - مرکز نجوم پژوهش سرای رشیقی
نیشابور - پژوهش سرای دانش آموزی
یاسوج - کنکاش آسمان نما(خانه نجوم)
یزد - موسسه اسرار فضا
 
مراکزى که توان اجراى مسابقه را داشته باشند می توانند مراتب آمادگى خود را، همراه با سوابق علمى واجرایى در برگزارى برنامه هاى نجومى کتبا با نمابر:2913555 0251
ویا
توسط پست الکترونیکى info@nojumi.org
به ستاد برگزارى ارسال نمایند.


 منبع  nojumi.org
 از مجموعه   ایران
 نویسنده  آسمان پارس
 کد بایگانی مطلب  12183
  بیننده  168

موجودات فضایی به زمین آمده اند !

اخیرا اشکال عجیبی در مزرعه های روسیه دیده شده است 
 
 

 

داستان از سال 1357 آغاز شد. در آن سال شکل های دایره ای عجیبی، در گندمزاری در انگلستان پیدا شدند. به زودی شایع شد که بشقاب پرنده ای از این گندمزار به هوا برخاسته و جای آن به صورت دایره ای از گندم های له شده باقی مانده است که ناشی از چرخ زدن بشقاب پرنده، در زمان بلند شدن است. این شکل های عجیب و هنرمندانه به زودی در کشتزار های دیگر هم دیده شدند. اما همه این ماجرا، از یک شوخی در بعد از ظهر یک روز تابستانی، شروع شده بود. سه دوست که مشغول صحبت درباره بشقاب های پرنده بودند، تصمیم گرفتند برای تفریح دایره های بزرگی وسط گندمزار ها، بسازند و ببینند که چه اتفاقی می افتد ! به این ترتیب سرگرمی شبانه دایره سازی با کار دو هنرمند دیگر عمومی شد. دایره های ساده ای که آنها می ساختند توجه دانشمندان سراسر جهان را به خود جلب کرد. در این فاصله هنرمندان دیگری هم به آنها پیوستند و در این کار از آنها پیشی گرفتند. این واکنش زنجیره ای ادامه یافت تا آنجا که به اسرار آمیزترین، پدیده فوق طبیعی قرن تبدیل شد و سالانه هزاران گردشگر را به گندمزار ها، می کشاند. این پدیده آنقدر جذاب بود که حتی سبب شد تا یک فیلم سینمائی درباره آن ساخته شود. پس از چند سال، هنرمند دیگری به نام " مت ریندلی " در انگلستان دوباره این شیطنت ها را از سر گرفت. او شک نداشت که این دایره ها ساخته ی انسان است و قصد داشت، نشان دهد که ایجاد گندم دایره ها چقدر آسان است.

 
                                                                                                                          

 او در یک شب به همراه دوستش وارد گندمزار شده بود و با استفاده از راه رفتن روی یک طناب، گندم ها را در دایره ای بزرگ، له کرده بود. دو روز بعد کشاورز آن کشتزار، به مقامات مسئول وجود این شکل عجیب را گزارش داد. ریدلی موفق شده بود که نخستین قربانی را فریب دهد. او کار خود را با روش های بهتری ادامه داد. اما وقتی ریدلی با تالیف مقاله ای با نام " اطلاعات گمراه کننده دولتی " به کار خود اعتراف کرد، هیچ کس به او توجه نکرد و حتی او را جاسوس و کلاهبردار خواندند ! مطبوعات همچنان این دایره ها را فضایی می دانستند. آنها ادعا می کردند که ایجاد دایره ها با سر و صداهای غیر زمینی همراه است ! و حتی کارشناسان می توانند دایره های اصلی را از تقلبی تشخیص دهند ؟! اکنون سالها از این ماجرا می گذرد اما هنوز افرادی وجود دارند که معتقد هستند که ایجاد گندم دایره ها کار موجودات فضایی بوده است. اخیرا ماجرای مشابهی در روسیه به وقوع پیوسته است. بار دیگر مسئله گندم دایره ها توسط افراد خرافاتی و نا آشنا به علم مطرح شد. اینبار مردم روسیه، عوامل دیگری مانند گرداب های پلاسمائی، میدان های عجیب نیرو و حتی شیطان را عامل ایجاد گندم دایره های اخیر می دانند.گویا دوباره این شیطنت ها از سر گرفته شده است.

                                                                                                                         


 منبع  ParsSky
 از مجموعه   جستجو برای حیات
 نویسنده  علی پزشکی
 کد بایگانی مطلب  11908
  بیننده  1131