ناگفته های نجومی

وبلاگی در باره نجوم

ناگفته های نجومی

وبلاگی در باره نجوم

زمان

از زمانی که البرت انشتین فرمولهای نسبیت خاص را ارائه کرد بحث های زیادی بر سر درستی و نادرستی آنها بوجودآمد ولی ما می بینیم که این فرمولها امروزه به عنوان نظریه ی تقریبا قطعی پذیرفته شده و در اغلب کتابهای درسی وارد شده اند. 

 

در این مقاله سعی خواهیم کرد بیش تر در مورد فرمولها صحبت کنیم و زیاد وارد جزئیات و مسائل تکراری نشویم از خوانندگان عزیز دعوت می شود نظرات خود را با ما در میان بگذارند .

از زمانی که البرت انشتین فرمولهای نسبیت خاص را ارائه کرد بحث های زیادی بر سر درستی و نادرستی آنها بوجودآمد ولی ما می بینیم که این فرمولها امروزه به عنوان نظریه ی تقریبا قطعی پذیرفته شده و در اغلب کتابهای درسی وارد شده اند.

این فرمولها اغلب با معادلات ریاضی اثبات می شوند اما قواعدی هندسی هم برای آنها وجود دارند که این موضوع باعث درک راحتر آنها برای عموم می شود.

اولین اثبات و مشهورترین آنها مربوط به فرمول شماره یک است که به صورت واضحی حرکت متحرک A  و نوری که به ناظر B می رسد را نشان می دهد در این فرمول متحرک A  با سرعت V در زمان t با سرعت نزدیک به نور حرکت می کند . در نتیجه زمانی که در لحظه اول از متحرک A به ناظر B می رسد تغییر یافته و بصورت َt نشان داده می شود  همچنین نوری که از متحرک  A سا طع می شود به ناظر با سرعت C  در زمان t  می رسد.

 
 
 
حال با اینکه تحلیل های  ساده می توانیم قواعد کلی تر و جدیدی برای انواع حرکت ها بنویسیم  با توجه به توضیحات فوق می توان یک فرمول کلی تر و راحتر نسبت به فرمول شماره ی 1 بدست آورد که در شکل شماره ی 2 مشخص شده و تقریباً از قواعد بالا پیروی می کند با این تفاوت که نوع حرکت درآن به صورت خط مستقیم است در این فرمول هم متحرک A با سرعت V  و در زمان t  از ناظر B دور می شود که َt هم زمان تغییر یافته ی این حرکت بین دو جسم است .

اما در فرمول سوم بین دو متحرک بررسی شده و کاملاً مشخص است که جمع سرعت های این دو متحرک v2 ,v1   نباید بالاتر از سرعت نور باشد.

و درآخر هم سراغ فرمولهای 4و5 می رویم . در فرمول چهار حرکت یک جسم که می تواند بدون جرم باشد در سرعت های بالاتر از نور بررسی و رسم شده است . دراین فرمول متحرک A با سرعت بالاتر از نور از ناظر B دور می شود اما چون متحرک A  سرعتش از سرعت نور بیشتر است نور رسیده از َA  به B  اندکی دیرتر از مکانی که A   بوده به ناظر می رسد در نتیجه برای بر قراری فرمول باید َct  را با ct  جمع کرده و برابر vt  قرار دهیم .

از معکوس این فرمول هم می توان برای تفسیر ذراتی استفاده کرد که در سرعت های بالای نور حرکت می کنند یعنی طبق این فرمول می توان پیش بینی کرد که ذرات بدون جرمی وجود دارند که در شرایطی خاص ممکن است سرعتشان به سرعت نور نزدیک شود و د ر حقیقت سرعت آنها کاهش یافته به محدوده سرعت نور نزدیک می شوند که دراین حالت این ذرات دارای جرم حرکتی خواهند شد و ممکن است ما بتوانیم وجود آنها را ببینیم البته رفتن به بالای سرعت نور کار غیر ممکنی نیست و این سرعت در واقع دراین فرمولها به عنوان یک ثابت در نظر گرفته شد. چون به تازگی دانشمندان توانسته اند سرعت نور را از مقدار پذیرفته شده ی آن افزایش دهند اگر دقت کرده باشیم میان فرمول شماره ی 2 و 4 نوع اتساع زمانی در سرعت نور بر قرار می شود . یعنی وقتی جسم به سرعت نور نزدیک می شود زمان برای آن کند شده و جرمش افزایش می یابد . درنقطه ی مقابل آن هم ذره ای است که سرعت آن کاهش یافته به سرعت نور نزدیک می شود با کند شدن زمان و افزایش جرم مواجه می شود.

 



منبع ParsSky.com
نویسنده  امین محمود نژاد
کد بایگانی مطلب  1178704974
  بیننده  490
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد